måndag 24 oktober 2011

Positiv vs. Negativ

Jag är verkligen ingen samhällspolitisk person och har därför också tänkt att min blogg inte ska handla om sådana saker men idag kommer ett inlägg som varken rör inredning, hemmasjå och pyssel eller nåt annat roligt. Det blir ett undantag! 

För jag kan inget annat än att bli fundersam över hur det fungerar i den rätt så nya sammanslagningen av vår hälsovårdscentral och det större sjukhuset i grannstaden. Det pratas om att samarbeta och i viss mån fungerar det riktigt bra och jag förstår även fördelarna med en sammanslagning, men varför inte köra med samarbete hela vägen då??

Om man vill ringa till hvc i min lilla stad så ringer man till samma växel som i grannstaden och blir därifrån kopplad vidare, vilket för min del har fungerat bra. Om man vill ta ett blodprov i den lilla staden som är ordinerat från den större staden så går även det bra (vilket också gick förr) och även det är positivt. MEN VARFÖR kan inte läkarna och sköterskorna i de båda städerna se vilka prov som redan tagits, och svaren på dem, i den andra staden, utan bara de prov som ordinerats från det ställe där då den läkaren eller sjukskötaren jobbar?? Var är det samarbetet?

Eller är det bara frågan om vad man vill och inte vill göra för sina patienter? Hur mycket tid man ids undvara? Jag vill verkligen inte tracka ner på dem som jobbar med just detta, och jag är en sån person som inte vill vara arg åt fel person heller. Alltför ofta är det helt fel person som får höra de där skrällorna och därför brusar jag sällan upp mej i telefon heller när jag blir sådär irriterad som jag blev idag. 

Men just nu vet jag bara inte vem jag ska vara arg och irriterad på...
Jag bara är det!

Så nu blir det skrynkelsockorna på de fyra stickorna och soffläge som får liva upp mej! Nya tag imorgon! 

4 kommentarer:

  1. De handlar nog om sekretessen...som e på gott och ont. Tillika kan man tycka att de inte spelar någon roll om båda sjukhusen känner till ens journal.

    SvaraRadera
  2. Då jag skulle tappas på blod var och varannan dag i slutet på graviditeten tog de proverna i Nykaabi och skickade med bud till Kokkola. Där emellan finns ju inget samarbete. Ännu. Då fick jag veta att ifall proverna istället skulle ha varit ordinerade från Jakobstad hade de i Nykaabi kunnat slå in resultaten på datorn och då skulle läkaren i Jakobstad kunnat se dem. Kanske jag missförstod..

    SvaraRadera
  3. I detta fall handlar det inte om sekretessen, utan det faktum att Nykarlebys och Jakobstads databaser, alltså journaler inte är ihopslagna ännu. Det "samarbetet" är även på gång och kommer att fungera inom en snar framtid. Vi behöver ha förståelse att det är ett stort arbete och för att inga data/journaler ska gå förlorade i sammanslagningen måste det få ta sin tid.

    SvaraRadera
  4. Va bra att det är på gång!:)

    hälsn. Ann-Sofi

    SvaraRadera