torsdag 17 februari 2011

Skattjakt!

Igår begav jag mej ut på skattjakt. Titta vad jag hittade!!

En gammal plåtask från "Johann L. Tiedemanns Tobaksfabrik"


En gammal plåtburk som det varit lakrits i från "Huhtamäki Hellas-fabrik" i Åbo och en rejält stor "klämma".


Och det här har troligtvis min pappas gammelfarfar gjort. Har inte riktigt hundra på klart vad det riktigt är/har varit men jag har mina aningar om att det varit ett gökur nångång i tiden. Jag måste ta med det till min farmors nån dag så hon får berätta dess historia.

Nu ska jag bar försöka putsa dem lite bättre. Det var i ett gammalt skåp som troligtvis inte blivit rört sen evigheter sedan som jag hittade dessa intressanta grejer. Jag tror nämligen att det var min pappas gammelfarfars skåp, och min farfars eller nån bror, för där fanns en massa färgburkar och gamla färgpigment och grejs, gamla snickarverktyg (jag vet att det var en av dem som tyckte mycket om att snickra), en jättefin rakkniv och rakbladsvässare och en hel del annat. Där fanns också ett brev från min farfars bror (eller så var det ännu en generation längre tillbaka) som emigrerade till Amerika och årtalet på brevet var 1941 eller 1947, det var svårt att tyda. Ska bli roligt att sätta sej ner och försöka läsa vad där står. Och att få visa det för farmor! Är inte så bra på min släkts historia, fast jag tycker det är jätteintressant och verkligen älskar skattjakter som denna. Vet att det var nån som gjorde si och nån som gjorde så men inte vem som gjorde vad tyvärr. Men de var ju faktiskt en hel del syskon också!

Det är såna här gånger man önskar att min pappa fanns här med oss. Han var lika ivrig som jag med sånt där "skräp" och fann nytta och glädje i varenda sak och det skulle verkligen ha varit roligt att få dela min iver med honom och fråga honom om sakerna. Han skulle faktiskt ha fyllt 58 år igår, på skattjaktsdagen!:) Grattis pappa!

På söndag tänker jag återuppta letandet, få se vad jag hittar då!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar