måndag 21 januari 2013

Brödbak och popkorn



En del av gårdagen gick åt till att baka semlor (bröd). Och det är nästan så det doftar gott här i huset ännu idag. Vi äter ganska mycket bröd här i huset och jag tänkte att jag skulle testa att själv baka vårt bröd för en tid framåt. Jag och dottern gillar nämligen att baka och gör det ganska ofta nu när jag är hemma. Söta bakverk i all ära, men det är ju nån som ska äta dem också, vilket jag dessvärre inte alls har något emot, men bröd känns kanske lite nyttigare då när man jämför. Och hembakt bröd är ju så gott!

De virkade/tovade korgarna är klara förresten. De blev väl sådär måste jag erkänna. Jag tovade dem två gånger i maskin (40grader + 60 grader) och tyckte första gången blev lite för lite så därav den andra gången, men det skulle nog ha räckt med den första. Nåja, man lär sej av sina misstag. Något sånär färdiga är de iallafall. En grå som ska husera här hos oss och en som var tänkt som en gåva, bara jag får den att bli sådär bra som jag vill ha den först. Jag sydde ett fodral att sätta inuti den gråa så att man kan förvara nånting ätbart i den också, såsom bröd, bullar eller varför inte popkorn!?

Imorgon bär det av på fotokurs för min del och oj vad roligt det ska bli! Jag har höga förväntningar för kvällen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar